بنفشه
کودکان نوآموزان مربیان پیش دبستانی
نگارش در تاريخ جمعه 13 آذر 1394برچسب:کودکان پیش فعال, توسط افسانه بازشاد

 

حتما دیگر همه می دانیم که بیش فعالی در کودکان چه بیماری ای است و کودکان بیش فعال چه علائمی را از خود نشان می دهند؛ بی قراری، کم توجهی، بی دقتی و خیلی از علائم مشابه که البته اگر تا سن خاصی ادامه یافته و درمان نشوند، حتما کودک را در بزرگسالی به سمت رفتارهای پرخطر سوق می دهند.

البته شاید خیلی از والدینی که چنین فرزندانی دارند، هنوز نمی دانند که در برابر بیش فعالی کودک خود چه عکس العملی را باید نشان دهند. راهکارهای زیر ممکن است در این مورد به شما کمک کنند:

۱) فرزند شما همان کاری را انجام می دهد که شما انجام می دهید فرزندان شما برای این که چگونه در دنیای بیرون رفتار کنند، از رفتار شما الگو می گیرند. شما باید از رفتار خودتان برای راهنمایی فرزندتان کمک بگیرید.

اگر می خواهید فرزندتان کلمه «لطفا» را به کار برد، خودتان نباید استفاده از این کلمه را فراموش کنید. اگر می خواهید فرزندتان با صدای بلند صحبت نکند، باید صدای خود را همیشه در حد معقول نگه دارید. فراموش نکنید آنچه که در عمل ثابت می کنید، بسیار مهم تر از آن است که حرفش را می زنید.

۲) احساستان را به فرزندتان نشان دهید صادقانه به فرزندتان نشان دهید که رفتار او چه تاثیری در شما می گذارد. احساسات فرزند شما از خود شما تاثیر می پذیرد. شما برای فرزندتان شبیه یک آینه هستید. او احساسات و رفتار شما را دریافت می کند و بازتاب می دهد.

در سن ۳ سالگی کودک می تواند احساسات خود را به صورت واقعی نشان دهد. یک مثال ساده؛ وقتی شما می گویید: «من از این زندگی خسته شده ام» و با ضمیر«من» جمله را آغاز می کنید، به فرزندتان این امکان را می دهید که زندگی را از دیدگاه شما ببیند. بنابراین در انتخاب جملاتتان بسیار دقیق باشید.

۳) فرزندتان را به کار خوب تشویق کنید وقتی فرزندتان به گونه ای رفتار می کند که شما می پسندید، می توانید او را با جملاتی مثبت تشویق کنید. وقتی فرزندتان تکالیفش را به موقع انجام می دهد، به او بگویید: «من به داشتن پسر یا دختری مثل تو افتخار می کنم».

۴) دوستانه در مقابل فرزندتان زانو بزنید زانو زدن روی زمین به طوری که در مقابل فرزندتان قرار بگیرید، یکی از قوی ترین راه های ارتباط مثبت با او است. وقتی به فرزندتان نزدیک می شوید، به او اجازه می دهید تا از آهنگ صدای شما آنچه را که فکر می کنید، دریافت کند و بر آنچه مورد نظر شماست تمرکز کند. وقتی توجه او را به خود جلب کنید، دیگر لازم نیست با اجبار او را وادار به این کار کنید.

۵) برای فرزندتان یک شنونده خوب باشید گوش کردن به عقاید فرزندتان یکی از راه های کنترل کردن آنهاست. فرزند شما برای این که نمی تواند عقاید خود را خوب مطرح کند، دچار نا امیدی می شود. شما می توانید با یک جمله ساده از بروز این نا امیدی جلوگیری کنید؛ مثل «من می دونم تو چه احساسی داری و کاملا درکت می کنم». با این جلمه به او کمک می کنید که بر کشمکش های درونی خود غلبه کند. به او ثابت می کنید عقاید او مورد احترام شماست.

۶) به قولتان عمل کنید زمانی که بر اساس قول هایی که داده اید عمل می کنید، چه خوب و چه بد، فرزندتان به شما اعتماد خواهد کرد و به شما احترام می گذارد. بنابراین وقتی به او قول می دهید پس از مرتب کردن اتاقش او را به پارک می برید، باید به قولتان عمل کنید.

یا وقتی قول می دهید موقعی که با شما به کتابخانه می آید اگر آرام باشد او را به شهر بازی می برید، ولی او بر خلاف نظر شما عمل می کند، اصلا لازم نیست به او اعتراض کنید. فقط به آنچه که قول داده بودید، عمل نکنید. همیشه عمل کردن بسیار مهم تر از حرف زدن در مورد چیزی است.

۷) وسایل با ارزش را از دسترس فرزندتان دور نگه دارید وقتی عینک شما وسیله جالبی برای بازی در نظر فرزندتان است، فراموش نکنید که او نمی داند نباید با خیلی از وسایل ضروری بازی کند. کافی است این وسایل را از دسترس فرزندتان دور کنید.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 2 آذر 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

بازی هایی آموزشی,بازی هایی آموزشی کودکان

 

آیا از اینکه فرزندتان کارهای خوبی انجام نمی دهد، دادتان در آمده است؟ باید دست از سخنرانی بردارید و روش تربیتی خود را تغییر دهد و جالب کنید. در خلال بازی می توانید مسوولیت، صداقت، همدلی، صبر و ... را به کودک خود بیاموزید.


این روش بسیار کارساز است زیرا کودک متوجه نمی شود به او درس اخلاق می دهید و خیلی راحت آنها را قبول می کند و به مرور یاد می گیرد رفتار درست چیست و در موقعیت های مختلف چه واکنشی باید نشان دهد.

 

1.    قطار بسازید
روش بازی: برای این بازی به چند جعبه مقوایی بزرگ نیاز دارید که کودک و دوستانش بتوانند راحت داخل آن بنشینند. بعلاوه، ابزار کار نیز همچون کاغد رنگی، چسب، ماژیک، مداد رنگی، استیکر و ... به آنها بدهید و از آنها بخواهید تا هر کدام جعبه خود را به قطار تبدیل کنند. هنگامی که آنها می خواهند قسمت بیرونی واگن خود را تزیین کنند و برای آن چرخ، پنجره یا ... بگذارند، آنها را راهنمایی کنید تا با همکاری هم چند واگن پشت سر هم قطار را بسازند.

نکته آموزشی این بازی: پشتکار. این بازی که مبتنی بر کار گروهی است، حس انجام، ادامه و به ثمر رساندن کاری را به کودک منتقل می کند. کودک با این بازی می آموزد در نتیجه تلاش های خود به نتیجه خوبی می رسد. می آموزد برای رسیدن به هدف باید تلاش کرد و در این مسیر از دوستان نیز کمک گرفت.

نکته آموزشی والدین: توجه داشته باشید، ممکن است کودک از این بازی خوشش بیاید و بخواهد دوباره و دوباره آن را انجام دهید. بنابراین، جعبه های را دور نریزید.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 2 آذر 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

بیش فعالی کودکان را تست کنید     

 

شیطنت و سر به هوایی از خصوصیات دوران کودکی است. کودکان اغلب پرتحرک اند و به سختی به نظم تن در می دهند. تصور کنید فرزندتان چنان بازیگوش باشد که قادر به کنترل وی نباشید و هر چه به او بیشتر آموزش می دهید کمتر یاد می گیرد. این کابوس را تحت عنوان «اختلال بیش فعالی - کم توجهی» نامگذاری کرده اند.
,تربیت کودک

 

اختلال کم توجهی و بیش فعالی، مشکل بسیاری از کودکان و البته نگرانی بسیاری از والدین است.

بعضی از والدین برعکس، حتی شیطنت و خرابکاری مفرط کودکشان را جدی نمی گیرند و آن را به حساب تیزهوشی و کنجکاو بودن او می گذارند.

این آزمون به شما کمک می کند دریابید فرزندتان به مشکل بیش فعالی و کم توجهی دچار است یا نه.

هنگام جواب دادن به سوال های زیر، این نکته ها را در نظر داشته باشید:

سن فرزندتان را در نظر بگیرید.

• رفتار فرزندتان را در 6 ماه گذشته ملاک پاسخ دادن قرار دهید.

• توجه کنید که این آزمون به تنهایی نباید ملاک تشخیص یا درمان یک کودک باشد.

گزاره های زیر را بخوانید و برای هریک، یکی از گزینه های روبه رو را انتخاب کنید (امتیاز هریک از گزینه ها در مقابل آنها نوشته شده) و در نهایت، مجموع امتیازهایتان را حساب کنید و تفسیر آزمون را بخوانید.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 2 آذر 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

چند سالی است که یکی از معیارهای مهم برای انتخاب مهد کودک مناسب این شده که از تستها و آزمونهای هوش استفاده گردد تا بچه ها مورد غربالگری قرار گرفته و آموزشهایی که به آنها ارایه میگردد متناسب با توانایی شان باشد. البته باید به این نکته توجه داشت هر تستی برای این غربالگری مناسب نیست.

چه بسیار کودکانی که در کودکستان مورد این نوع ارزیابی ها قرار گرفته اما به علت انتخاب نادرست تست هوش، عدم توانایی فردی که تست را برگزار می کند ، نامساعد بودن شرایط ، عدم آمادگی کودک برای اجرای تست و .. بر چسب کم هوش را می خورد و نسبت به همسالان خود با درجه توانایی کمتری طبقه بندی می گردد. برای مثال آزمون وکسلر(فرم کودکان) یکی از بهترین تستهایی است که تا به حال طراحی و اعتبار یابی شده است اما همین تست بسیار قوی، برای کودکان زیر 6 سال طراحی نشده و بعد از 6سالگی است که می توان از آن برای ارزیابی کودکان استفاده کرد لذا استفاده از این آزمون در مهد کودک ها(علی رغم روایی و پایایی بالایی که دارد) اصلا توصیه نمی شود. اما از طرف دیگر فرم کودک آزمون ریون و همچنین تست آدمک گودیناف از جمله تستهای مناسبی است که می تواند موارد مناسبی برای ارزیابی توانایی ذهنی کودکان به کار رود.

,تربیت کودک

 

لذا اجرای نادرست و یا انتخاب نامناسب نوع تست، می تواند منجر به برچسب زنی هایی بر روی کودکان شود. این نوع برچسب زنی ها خود دارای عواقب بسیار ناگواری خواهد بود چرا که این نوع ارزیابی ها بر انتظارات مربی مهد کودک تاثیر خواهد گذاشت.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 22 آبان 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

کشف طبیعت یکی از فعالیت های بدون هزینه است که می تواند برای کودکان پرهوش جالب باشد. گردش در طبیعت راه آسانی برای کشف رازها و رمزهای آن است.

بازی های هوشی برای کودکان،هوش کودکان

کشف طبیعت یکی از فعالیت های بدون هزینه است که می تواند برای کودکان جالب باشد

 

1. در طبیعت گردش کنید و گیاهان را بررسی کنید
کشف طبیعت یکی از فعالیت های بدون هزینه است که می تواند برای کودکان پرهوش جالب باشد. گردش در طبیعت راه آسانی برای کشف رازها و رمزهای آن است. در حالی که با کودک قدم می زنید درباره انواع مختلف گل هایی که دیده اید، صحبت کنید.

از کودک سوال کنید. برای مثال؛ چرا گل ها رنگ های گوناگونی دارند؟ گلبرگ گل های مختلف چگونه است؟ چرا گلبرگ گل ها با هم فرق دارند؟ گل ها چه شباهتی باهم دارند؟ تفاوت گل ها در چیست؟

این کار را در مورد انواع مختلف گیاهان انجام دهید. مثلا در برگ ها  و پوسته درختان را مقایسه کنید. اگر خودتان در این خصوص اطلاعات کافی ندارید، بهتر است به یک کتابخانه مراجعه کنید تا پاسخ این سوالات را پیدا کنید.

بازی مخصوص کودکان باهوش،بازی های کودکانه

بازی با یخ، یکی از بازی های مناسب برای کودکان باهوش است

 
2. با یخ آزمایش کنید.
همه چیزی که برای این فعالیت نیاز دارید، دو قطعه یخ است. یکی از یخ ها را در آفتاب بگذارید و قطعه دیگر را در سایه قرار دهید. از کودک بخواهید به یخ ها دقت کند و ببیند کدام یک زودتر آب می شوند.

برای کودکان بزرگتر از تعداد بیشتری یخ استفاده کنید و آنها را روی سطوح مختلف قرار دهید. یکی از یخ ها را در معرض آفتاب غیرمستقیم قرار دهید، یکی را روی چمن ها بگذارید و یکی را مستقیما زیر آفتاب بگذارید. اگر دوست دارید می توانید خلاقیت بیشتری به خرج دهید و از سطوح دیگر هم استفاده کنید.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 22 آبان 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

با این روشها بچه ها را برای مدرسه راحت تر بیدار کنید



بیدار شدن از خواب در صبح

بچه ها از 5 تا 12 سالگی،  به 11-10 ساعت خواب شبانه نیاز دارند.

 

چند وقت پیش، کلیپی در شبکه های اجتماعی دست به دست چرخید که در آن، از دانش آموزی دبستانی سوال شده بود که آیا از اینکه ماه مهر شروع شده و مدرسه ها دوباره باز می شوند، خوشحال هستی؟  این کودک هم در کمال تعجب خبرنگار پاسخ داد که نه! مگر ساعت 6 صبح از خواب بیدار شدن هم خوشحالی دارد؟!

این مشکل صبح زود از خواب بیدار شدن، مشکل خیلی از فرزندان ما هم هست. بنابراین در ادامه، به چند راهکار ساده اما کاربردی برای راحت تر بیدارشدن بچه ها از خواب اشاره می کنیم:

قبل از خواب، شیر و بادام بخورند
توصیه که می توان به والدین داشت، این است که کاری کنند تا فرزندان آنها خواب عمیق و آرامی را در طول شب تجربه کنند تا صبح ها راحت تر از خواب بیدار شوند. نوشیدن یک لیوان شیر با 5 عدد بادام خام آسیاب شده که با آن مخلوط شده است، می تواند راه مناسبی برای تجربه خواب آرام در کودکان باشد.

این نوشیدنی باعث افزایش ترشح سروتونین و ایجاد آرامش روانی در بچه ها می شود. فقط حواستان باشد هر نوع نوشیدنی ای باید حداقل یک ساعت قبل از ساعت خواب به بچه ها داده شود تا آنها به دلیل احساس نیاز به ادرار، از خواب بیدار نشوند و چرخه خوابشان به هم نخورد.

شب ها زودتر بخوابید
بچه ها از 5 تا 12 سالگی، حداقل به 11-10 ساعت خواب شبانه نیاز دارند. اگر کمتر از این میزان بخوابند، هم با اختلال تمرکز مواجه می شوند و هم در ساعت های ابتدایی روز، خسته و بی حوصله خواهند بود. از این رو، اگر واقعا امکان خوابیدن بچه ها در ساعت 9 شب وجود ندارد، امکان 1 تا 2 ساعت خواب عصرگاهی را برای آنها فراهم کنید.

این یکی- دو ساعت، نباید نزدیک به ساعت های پایانی شب باشد و بهتر است نیم ساعت پس از صرف ناهار، یعنی حدود ساعت 2 تا 4 عصر باشد. اگر بچه ها این 2 ساعت خواب عصرگاهی را داشته باشند، می توانند تا حدود 10 و نیم شب هم بیدار بمانند و به دلیل کامل شدن چرخه خواب شبانه روزی شان، اصلا صبح ها به سختی از خواب بیدار نخواهند شد.

 

بچه ها را با آرامش بیدار کنید
یکی از اشتباه های رایج بزرگ ترها برای بیدار کردن بچه ها در ساعت های اولیه روز، بیدار کردن آنها با عجله و سر و صدای زیاد است. بچه ها با شنیدن صدای بالا در ساعت های اولیه روز، بدخلق می شوند و این بدخلقی، اثر روانی منفی ای در تمام طول روز روی روان آنها می گذارد.

 به همین دلیل هم به تمام والدین توصیه می شود برای بیدارکردن بچه ها، ابتدا درِ اتاق آنها را با آرامش باز و سپس یک چراغ با نور کم روشن کنند. در نهایت هم بچه ها را با نوازش و الفاظ زیبا و محبت آمیز، تشویق به بیدار شدن برای خوردن یک صبحانه دسته جمعی و آغاز روزی شاد کنند.


صبحانه گرم برای بچه ها تهیه کنید
یکی از بهترین راهکارها برای تشویق بچه ها به بیدارشدن راحت در صبح زود، آماده کردن یک صبحانه گرم و شیرین است. پیچیدن بوی نان تازه، چای، مربا، قهوه یا تخم مرغ گرم باعث تحریک اشتهای بچه هایی که صبح ها بدخلق هستند، می شود و آنها را برای بیدار شدنی ساده آماده می کند. از طرف دیگر، بوی گل های تازه مانند گل یاس، رز یا مریم کنار بوی میوه های ترشی مانند لیمو یا پرتقال هم می تواند بچه ها را با آرامش بیشتری از خواب بیدار کند.

منبع:هفته نامه زندگی مثبت / برترین ها

نگارش در تاريخ جمعه 22 آبان 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

قصه های جالب

من دوست ندارم که به مدرسه بیایم

 

لاکی یک لاک پشت کوچک بود که چندان مدرسه رفتن را دوست نداشت.نشستن در کلاس و گوش کردن به معلم برای ساعت ها، او را خسته می کرد و او خشمگین می شد.

اگر بچه ها کتاب، مداد یا دفتر او را می گرفتند یا او را هل می دادند، او بسیار خشمگین می شد. گاهی برای مقابله، او هم بچه ها را هل می داد یا حرف های بد به آن ها می زد و طبعاً مدتی بچه ها با او بازی می کردند.
 
اما زیاد طول نمی کشید که دوباره لاکی سر چیزهای کوچک عصبانی می شد و یا شروع به دعوا می کرد و دوستانش را از خود می رنجاند.
چی شده که رفته ای توی لاک خودت؟!

یک روز لاک پشت کوچولو، تنها و غمگین و عصبانی در گوشه ای از حیاط مدرسه ایستاده بود  و به بازی کردن بچه ها نگاه می کرد.
 
در این لحظه، آقا معلم که لاک پشت پیر و مهربانی بود، آرام به او نزدیک شد و از او پرسید:
 
« چرا با بچه ها بازی نمی کنی و گوشه ای تنها ایستاده ای؟ انگار زیاد از آمدن به مدرسه خوشحال نیستی؟ »
 
لاکی به صورت مهربان معلمش که لبخند می زد نگاهی کرد و گفت: « من دوست ندارم که به مدرسه بیایم. هر کاری که می کنم نمی توانم جلوی خودم را بگیرم. خیلی زود عصبانی می شوم و بچه ها هم، دیگر با من بازی نمی کنند. »چی شده که رفته ای توی لاک خودت؟!

معلم دانا گفت: « ولی تو همیشه راه حل مشکلت را با خود داری. راه حل تو همین لاکی است که بر پشت خودت حمل می کنی! وقتی خیلی عصبانی و خشمگین هستی و نمی توانی خودت را کنترل کنی، بر توی لاک.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 22 آبان 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

ویژگی های دانش آموز خلاق!

 

,

 

1- ایده ها و نظرات خود را بدون ترس در کلاس مطرح می کند.

2- معمولا برای مسائل راه حل ها و پاسخ هایی متفاوت از سایر دانش آموزان ارائه می کند.

3- به فعالیت هنری علاقه ی زیادی دارد و در این زمینه دارای تجربه و مهارت  است .

قبل از این که گردو را بشکنم به این فکر  افتادم که شاید بتوانم با دو نیمه ی پوست آن دو تا لاک پشت درست کنم!

4- غالبا ایده ها و راه حل های بیش تری نسبت به سایر هم کلاسی های خود پیشنهاد می کند.

5- معمولا قادر است باطنز  پردازی ها و شوخی های جالب دیگران را بخنداند.

6- تمایل زیادی به تغییر نظرات معلم و یا مطالب کتاب دارد.

7- در کلاس اغلب سوالاتی غیرعادی و گاه عجیب و غریب می پرسد.

8- علاقه ی زیادی به نقاشی و ترسیم افکار و ایده های خود دارد.

9- انتقاد گر است و هر نظر و عقیده ای را به راحتی نمی پذیرد.

10- گاهی به خاطر  بیان نظرات و ایده های عجیب و غریبش در نظر دانش آموزان  دیگر  فردی غیرعادی جلوه می کند.

11- از قوه ی تخیل خوبی برخوردار است.

12- معمولا در کلاس با آب و تاب صحبت می کند و سعی می کند ایده هایش را با جزئیات کامل شرح دهد.

13- دارای ابتکار است و غالبا ایده ها و پاسخ های منحصر به فرد ارائه می کند.

14- حساس ،باریک بین و نکته سنج  است .

15- بسیار فعال است و غالبا در آن واحد چند طرح و ایده در زمینه های مختلف را در سر می پروراند.

16- به تجربه و آزمایش علاقه ی فراوانی دارد.

17- در نفوذ و تاثیر گذاری بر دوستان خود از توانایی زیادی برخورداراست.

18- آمادگی طرد شدن و عدم تایید از طریق دیگران را داراست .

19- به مطالعه ی موضوعات متنوع و گوناگون علاقمند  است و زمان  قابل  توجهی را به این امر اختصاص می دهد.

20- از اطلاعات عمومی زیادی برخوردارست  و سعی می کند که از آن ها  استفاده ی عملی و کاربردی  کند. 

نگارش در تاريخ دو شنبه 18 خرداد 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

برای تربیت موفقیت آمیز فرزندانمان، قوانین جهانی موفقیت را به كار بگيريم

 

1) قانون علت و معلول

هر چیز به دلیلی رخ می دهد. برای هر علتی معلولی است و برای هر معلولی، علت یا علت های به خصوصی وجود دارد، چه از آن ها اطلاع داشته باشیم چه نداشته باشیم. چیزی به اسم اتفاق وجود ندارد. در زندگی هر کاری را که بخواهیم می توانیم انجام دهیم به شرط آن که تصمیم بگیریم که دقیقا چه می خواهیم و سپس عمل کنیم.رفتارهاي كودكان معلول هستند به علت آن ها فكر كنيم.

 2) قانون ذهن

ما تبدیل به همان چیزی می شویم که درباره آن بیشتر فکر می کنیم. پس همیشه درباره چیزهایی فکر کنیم که واقعا طالب آن هستیم.در مورد کودکانمان هم همین طور

 3) قانون عینیت یافتن ذهنیات

دنیای پیرامون ما تجلی فیزیکی دنیای درون ماست.  ما مي توانيم زندگی مورد علاقه خود را در درون خود خلق کنیم. فرزند ایده آل خود را با تمام جزییات آن مجسم کنیم و این تصویر ذهنی را تا زمانی که در دنیای پیرامون ما تحقق پیدا کند حفظ کنیم.براي رسيدن به تصوير ذهني امان برنامه ريزي كنيم.

 4) قانون رابطه مستقیم

زندگی بیرونی ما بازتاب زندگی درونی ماست. بین طرز تفکر و احساسات درونی ما، و عملکرد و تجارب بیرونی مان رابطه مستقیم وجود دارد. موفقیت های ما در تربيت فرزندمان ،بازتاب دنیای درونی ماست.

5) قانون باور

هر چیزی را که عمیقا باور داشته باشیم و برایش تلاش کنیم به واقعیت تبدیل می شود. پس  باورهای محدودکننده ای را که مانع موفقیت ما هستند شناسایی کنیم و آن ها را مدیریت کنیم.برای رسیدن به باورهایمان تلاش کنیم و از تمامی منابع موجود بهره برداری کنیم

 

نگارش در تاريخ دو شنبه 18 خرداد 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

کودک پیش دبستان: ازخط خطی کردن تا نوشتن جمله‌ها!
سوزان نیومن

کودکان دردوران پیش از دبستان، همان قدر که وانمود می کنند می تواننند بخوانند، به نوشتن هم وانمود می کنند. آن ها اغلب نوشتن را با گذاشتن علامت هایی روی کاغذ آغاز می کنند. آن ها این علامت ها را نوشته می نامند. آن ها با خط خطی کردن کاغذ به شکل یک فهرست، کشیدن خطوط و دایره و پرکردن صفحات با علامت های مختلف، طرح هایی می کشند و آن را یکداستان می نامند.

در مهدکودک به تدریج اشکال هدف دارتر و شبیه تر به حروف واقعی می شوند و کمتر اتفاقی هستند. درپایان یک سال آموزشی در مهدکودک، بسیاری از کودکان می توانند اسم خود و جمله های ساده ای مانند "دوستت دارم" را بنویسند. 
بچه ها بیشتر از علامت های نوشتاری در بازی های خیالی شان استفاده می کنند. آن ها وانمود به نوشتن برگه جریمه، نسخه پزشکی، صورت حساب خرید، پیغام های تلفنی و سفارش غذا می کنند. آن ها شیوه های رسمی و شکل های مختلف حروف در نوشتن را از راه بازی و جستجو و کشف کردن با شکل های ابداعی خودشان تجربه می کنند. بسیاری از این نشانه های ابتکاری درنظر ما بی معنی اند، اما این نوع تجربه نوشتن دراین سن مناسب است. شما ممکن است بیشتر به آن چه کودک تان تلاش می کند بنویسند توجه کنید تا شیوه نوشتن کودک. درصورتی که میل وانگیزه برای نوشتن دراین سن بسیار مهم تر است از درست و کامل نوشتن واژه ها
.

گاهی نقاشی و خط خطی کردن یا به اصطلاح "سیاه کردن کاغذ" درسن پیش ازدبستانی عادی است. کودکان پیش دبستانی، نقاشی هایی را می کشند و یک یا چند حرف الفبا یا شکل هایی شبیه به حروف الفبا را هم در کنار آن ها می کشند. شاید آن ها از نقاشی در تلاش شان برای تجربه نوشتن حروف الفبا استفاده می کنند، که نقاشی کردن، ساده تر و آشنا تر از نوشتن است. کودکان آزادانه و از راه بازی، ترکیبی ازتصاویر، اشکال و واژه ها را برای تجربه نوشتن به کار می برند. برای تقویت مهارت نوشتن درکودک تان می توانید از او بخواهید داستانش را برای شما تعریف کند. به او اجازه دهید تا منظور خود را از تصاویر و علامت ها بیان کند. می توانید گاهی با نوشتن جمله هایی کوتاه در یادآوری قصه اش به اوکمک کنید.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 5 خرداد 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد


 سرزنش نکنید
یکی از نکات مهم در مواجهه با کودکی که حاضر نیست از مادر جدا شده و به مهدکودک یا خانه اقوام یا حتی کلاس برود، این است که به هیچ عنوان نباید کودک را به دلیل اضطرابش مورد تمسخر قرار دهید و باید با هم راهی برای حل آن بیابید.

  او را مستقل کنید
برای ایجاد استقلال به او آموزش دهید که کیف مهدکودکش را خودش آماده کند. یادتان باشد تقویت رفتار مطلوب کودک از طریق پاداش دادن بسیار موثر خواهد بود.

 برایش هدیه بگیرید
یک هدیه کوچک برای فرزندتان بخرید و به او بگویید وقتی که می‌روید تا او را از مهدکودک به منزل ببرید، هدیه را برایش می‌برید. با این کار هم او مطمئن می‌شود که شما بازخواهید گشت و هم این‌که نفس هدیه در او هیجان ایجاد می‌کند.

  برایش دوست پیدا کنید
می‌توانید روابط خارج از مهد کودک را با والدین دیگر بچه‌ها برقرار کنید و اجازه دهید برخی از آنها به منزل‌تان بیایند تا آتنا با آنها بازی کند. اگر او بتواند با یکی، دو نفر در مهدکودک دوست شود تمایل بیشتری به رفتن به مهدکودک نشان خواهد داد.

  او را تنها بگذارید
با فراهم کردن اوقاتی که کودک بتواند لحظاتی را بدون مادر سپری کند می‌توان به آماده شدن کودک کمک کرد. مثلا با تنها گذاشتن کودک در اتاقی برای بازی یا سپردن او به یکی از نزدیکان و خروج از منزل برای ساعاتی می‌توانید زمینه مناسب را ایجاد کنید.

 حتما خداحافظی کنید
حتی اگر کودک 6 ماهه است با او با آرامش خداحافظی کنید و وقتی که برمی‌گردید با آرامش برخورد کنید و افراط در احساسات نداشته باشید. به این ترتیب اعتماد به مادر در کودک شکل می‌گیرد. این موارد زمینه‌ساز امنیت کودک برای جدایی و کاهش اضطراب او برای جدایی است. اگر این توضیحات کافی نبود باید از مشاوره کمک بگیرد.


نگارش در تاريخ شنبه 2 خرداد 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

بازی هایی آموزشی,بازی هایی آموزشی کودکان

 

آیا از اینکه فرزندتان کارهای خوبی انجام نمی دهد، دادتان در آمده است؟ باید دست از سخنرانی بردارید و روش تربیتی خود را تغییر دهد و جالب کنید. در خلال بازی می توانید مسوولیت، صداقت، همدلی، صبر و ... را به کودک خود بیاموزید.


این روش بسیار کارساز است زیرا کودک متوجه نمی شود به او درس اخلاق می دهید و خیلی راحت آنها را قبول می کند و به مرور یاد می گیرد رفتار درست چیست و در موقعیت های مختلف چه واکنشی باید نشان دهد.

 

1.    قطار بسازید
روش بازی: برای این بازی به چند جعبه مقوایی بزرگ نیاز دارید که کودک و دوستانش بتوانند راحت داخل آن بنشینند. بعلاوه، ابزار کار نیز همچون کاغد رنگی، چسب، ماژیک، مداد رنگی، استیکر و ... به آنها بدهید و از آنها بخواهید تا هر کدام جعبه خود را به قطار تبدیل کنند. هنگامی که آنها می خواهند قسمت بیرونی واگن خود را تزیین کنند و برای آن چرخ، پنجره یا ... بگذارند، آنها را راهنمایی کنید تا با همکاری هم چند واگن پشت سر هم قطار را بسازند.

نکته آموزشی این بازی: پشتکار. این بازی که مبتنی بر کار گروهی است، حس انجام، ادامه و به ثمر رساندن کاری را به کودک منتقل می کند. کودک با این بازی می آموزد در نتیجه تلاش های خود به نتیجه خوبی می رسد. می آموزد برای رسیدن به هدف باید تلاش کرد و در این مسیر از دوستان نیز کمک گرفت.

نکته آموزشی والدین: توجه داشته باشید، ممکن است کودک از این بازی خوشش بیاید و بخواهد دوباره و دوباره آن را انجام دهید. بنابراین، جعبه های را دور نریزید.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 1 خرداد 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

آیا تاکنون با کودکانی مواجه شده‌اید که برای به‌دست آوردن کوچک‌ترین چیز آن‌قدر داد و فریاد به راه مي‌اندازند که والدینشان کلافه مي‌شوند و عاقبت درخواست آنها را مي‌پذيرند؟

والدین زیادی هستند كه به دلایل مختلف از جمله عدم اطلاع از مهارت فرزندپروری، نداشتن احساس مسوولیت در مورد آینده فرزندان، نداشتن صبر و حوصله، برخوردهای هیجانی و احساسی و... به‌راحتی به درخواست‌های غیرمنطقی آنها عمل می‌کنند.

در مقابل درخواست‌های غیرمنطقی این بچه‌ها باید چه رفتاری انجام داد؟

برای رسيدن به پاسخ این سوال، با دکتر پیمان هاشمیان، روان‌پزشك، فوق‌تخصص كودك و نوجوان و استاديار دانشگاه علوم پزشكي مشهد به گفت‌وگو نشسته‌ايم.

در مقابل کودکی که می‌خواهد هر چیزی را به زور و با جیغ و فریاد به‌دست آورد، باید چه رفتاری داشت؟

 رو ادامه کلیک کنید


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 1 خرداد 1394برچسب:, توسط افسانه بازشاد

فعاليتهاي آموزشي مناسب در دورهَ پيش دبستان

     

o        مشاهده : مشاهده ، مهارت به كارگيري حواس ( يك يا چند حس ) به منظور جمع آوري اطلاعات دربارهَ اشياء و پديده ها تعريف شده است .

o        گردش علمي : در الگوي گردش علمي جامعه به عنوان يك مركز ياد گيري تلقي مي شود . اين الگو فرصت هايي را براي كسب تجارب و فعال شدن نوآموز در فرآيند آموزش فراهم مي كند.

o        اجراي آزمايش : روش اجراي آزمايش بر اصول يادگيري اكتشافي استوار است به آن معني كه در اين روش مستقيماً چيزي آموزش داده نمي شود بلكه موقعيت و شرايطي فراهم مي گردد تا نوآموزان ، خود ،‌از طريق آزمايش ،‌ با به كار بردن وسايل و تجهيزات و مواد دربارهَ مفهوم خاص تجربه كسب مي كنند .

o        بحث گروهي : گفت و گويي است سنجيده و منظم دربارهَ موضوعي معين كه مورد علاقه َ مشترك شركت كنندگان در بحث است . در اين روش مربي موضوع يا مساَلهَ خاصي را با انتخاب خود و يا نو آموزان دربارهَ آن به مطالعه ، انديشه ، بحث و اظهار نظر مي پردازند و جمع بندي و نتيجه گيري مي كنند.

o        شعر: شعر عبارت از اثري است كه در آن احساس ، عاطفه و انديشه هاي شاعر به گونه اي از راه كاربرد زبان و يا استفاده از عناصر شعري از نوع احساس و عاطفه ، خيال اانگيزي ، موسيقي شعر ، شكل و ساختار و ... بيان مي شود . در شعر كودك علاوه بر اين ويژگيها محتوي آموزشي نيز مد نظر است كه بايد از صافي هنري شعر گذشته و بصورت غير مستقيم به كودكان منتقل شود .

o        قصه يا داستان : قصه يا داستان به نوشته اي گفته مي شود كه در آن نويسنده فكر اصلي خود را در قالب حكايتي به خواننده ارائه مي دهد . قصه مي تواند كاملاً تخيلي و غير واقعي باشد و يا واقعيات زندگي در آن به رنگ و روغن تخيل و پرداخت نويسنده آرايش ديده باشد . آنچه باعث كشش و جذابيت قصه مي شود ماجرا و رويدادها و مفهوم اصلي و پيام نويسنده به صورت غير مستقيم مي باشد.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 19 شهريور 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

مدرسه رفتن,اضطراب مدرسه رفتن

والدین ، هیچ گاه اطمینان ندارند که آیا به اجبار کودک را به مدرسه فرستادن کار درستی است یا نه؟ آنها به طور دقیق نمی دانند که آیا کودک ، واقعا احساس ضعف و بیماری کرده یا مثل بسیاری از کودکان که گاهی دلشان نمی خواهد به مدرسه بروند بهانه گیری می کند. در خانه هایی که مدرسه رفتن کودکشان به صورت مشکل در آمده صبحهای زود، مالامال از اشک و دعوا و سر و صداست.

بعضی از کودکان صبح که از خواب بیدار می شوند، می گویند که به مدرسه نمی رویم و تعداد دیگرشان تمارض به دل درد و سردرد می کنند، یا با آه و ناله اعلام می کنند که حالشان خوب نیست. مهم نیست فرزندتان چگونه حالت اضطراب و نارضایتی خود را نشان می دهد، بلکه آنچه اهمیت دارد این است که شما با دلداری دادن ، اعتماد به نفس او را تقویت کنید؛


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ یک شنبه 20 مرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

کاردستی گل کاغذی

کاردستی گل کاغذی,آموزش کاردستی گل کاغذی

 

وسایل مورد نیاز: 1- برگه A4 سفید 2- چسب نواری 3- مداد 4- قیچی 5- سیم های تزیینی پرز دار رنگی

 کاردستی گل کاغذی,آموزش کاردستی گل کاغذی

 کاردستی گل کاغذی ابتدا دست خود را روی برگه گذاشته و دورالگو دست خود را با مداد بر روی کاغذ بکشید،3 بار این کار را انجام دهید که 3 الگو بدست آورید.سپس دور آن را با قیچی ببرید.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 12 مرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

کودک خلاق,تربیت کودک خلاق,کودکان خلاق,خلاقیت در کودکان

 

این مقاله راهکارهایی را برای شما فراهم می کند تا بتوانید رشد شناختی کودکان خود را ارتقاء دهید بدون شک یکی از مهمترین و موثرترین دوران زندگی آدمی دوران کودکی است. دورانی که در آن شخصیت فرد پایه‌ریزی شده و شکل می‌گیرد. امروزه این حقیقت انکارناپذیر به اثبات رسیده است که کودکان در سنین پایین (طفولیت) فقط به توجه و مراقبت جسمانی نیاز ندارند، بلکه این توجه باید همه ابعاد وجودی آنها شامل رشد اجتماعی ، عاطفی ، شخصیتی و شناختی را دربر گیرد.  این ابعاد عوامل تعیین کننده و اساسی یک انسان هستند که از دوران کودکی پایه‌گذاری و شکل می‌گیرند.  با توجه به اهمیت هر یک از این موضوعات در این یادداشت سعی می گردد که تاکید بیشتری بر رشد شناختی کودکان صورت گیرد.به طور کلی رشد شناختی عبارت است از رشد فرد در طول زمان ،


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 21 تير 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

AWT IMAGE

حدود دو هزار و هفتاد سال پيش يکی از فرماندهان رومی به نام کراسوس، می‌خواست به کشور ايران حمله کند. او با سپاهيانش که چهل هزار نفر بودند، به سوی ايران حرکت کرد.     در آن زمان مردی به نام اُرود پادشاه ايران بود. او از سپاه خود خواست که دليرترين فرمانده را از ميان خود انتخاب کنند. آن‌ها جوانی بی‌باک و باهوش به نام سورنا را انتخاب کردند.     سورنا با ده هزار سرباز به سوی سپاهيان روم حرکت کردند. او به سواران سپاهش گفت: به سوی سربازان رومی برويد، کمی با آن‌ها بجنگيد و سپس عقب‌نشينی کنيد.     سربازان رومی که فکر می‌کردند سربازان ايرانی را شکست داده‌اند به دنبال آن‌ها به راه افتادند. آن‌گاه سورنا به تيراندازان ماهر خود که پشت تپه‌ها پنهان شده بودند، دستور داد که رومی‌ها را تيرباران کنند.     سرانجام سورنای باهوش توانست سپاه چهل هزار نفری (40000) روميان را شکست دهد، در حالی‌که خودش فقط ده هزار (10000) سرباز داشت. او توانست کشور ما را از دست رومی‌ها نجات دهد.

نگارش در تاريخ دو شنبه 17 تير 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

Pimg004.jpg

فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، ماه خدا، ماه رحمت و آمرزش و بهار قرآن

بر همه مسلمانان جهان مبارک باد.

 

رمضان شهر عشق و عرفان است /  رمضان بحر فیض و احسان است


رمــضــــان، مــاه عــتــرت و قــرآن /  گــــاه تــــجدید عهد و پیمان است . . .

 

********************************

در خلوت شب ز حــق صـدا می آید /  از عطر سحر بوی خدا می آید


با گوش دگر شنو به غوغای سکوت /  کز مرغ شب ، آواز دعا می آید . . .


*******************************

حکمت روزه داشتن بگذار / باز هم گفته و شنیده شود


صبرت آموزد و تسلط نفس / و ز تو شیطان تو رمیده شود . . .

 

Pimg004.jpg

فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، ماه خدا، ماه رحمت و آمرزش و بهار قرآن

بر همه مسلمانان جهان مبارک باد.

 

رمضان شهر عشق و عرفان است /  رمضان بحر فیض و احسان است


رمــضــــان، مــاه عــتــرت و قــرآن /  گــــاه تــــجدید عهد و پیمان است . . .

 

 

نگارش در تاريخ شنبه 15 تير 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

همه والدین دوست دارند فرزندان خلاق و خوش فکری پرورش دهند.
پرورش خلاقیت کودکان در دنیای امروزی نقش مهمی در آینده آن ها خواهد داشت، انسان های خلاق راه حل های جدید برای مشکلاتشان پیدا می کنند به همین دلیل شاد تر هستند و در زندگی موفق ترند. اما سوال این است که چگونه خلاقیت را پرورش دهیم؟
خلاقیت نیز مانند هوش انواع مختلفی دارد و هر یک از روشهای پرورش خلاقیت کودکان به  تقویت یک یا چند بخش از خلاقیت کمک می کند.
خلاقیت در مجسمه سازی ، نقاشی و هنر های بصری به فرم و رنگ مربوط می شود در حالیکه ، خلاقیت در داستان نویسی به استفاده از کلمات و واژه ها بر می گردد. همچنین خلاقیت در مهندسی به استفاده های جدید از اشیای موجود و اختراعات نو مربوط می شود.
در این نوشته چند روش آسان از راه های پرورش خلاقیت در کودکان که برای کودکان در رده سنی مهد کودک، پیش دبستانی و دانش آموزان دوره ابتدایی مناسب است، آمده است:
 
بچه ها را از تلویزیون جدا کنید!
به جای نگاه کردن تلویزیون ، وقت کودک را با فعالیتهای مفرح دیگر پر کنید. تماشای زیاد تلویزیون، ازآن جا که فعالیتی است که کودک در آن منفعل است ، نقش منفی در پرورش خلاقیت کودکان وپیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارد.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 14 تير 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

فرزند پیش دبستانی شما می تواند کتاب بخواند !

 

با این روش فرزند پیش دبستانی شما می تواند کتاب بخواند !کتاب‌‌هایی انتخاب کنید که کودکتان را به چالش می‌کشاند و به پیشرفت بیشتر مهارت‌های او کمک می‌کند. کتاب‌های الفبا، کتاب‌های شمارش اعداد یا کتاب‌هایی که لغات جدید آموزش می‌دهند هم خوب است.

 

با اینکه اشکان کوچولو هنوز خواندن و نوشتن یاد نگرفته است اما وقت زیادی را هر روز صرف نگاه کردن به کتاب‌ها، ورق زدن آنها و تماشای عکس‌های مختلف می‌کند. خطوطی از کتاب را که با خواندن هزار باره والدینش حفظ کرده است را برای خود بلند می‌خواند. حتی برای خود داستان‌سازی هم می‌کند و اینها فقط نشاندهنده یک چیز است: او کم‌کم به یک کتاب‌خوان تبدیل می‌شود.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ یک شنبه 19 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

دست خط کودکان,خط کودکان

 

خط خوب يکي از مهارت هايي است که بايد از سن کم يعني از دوره ي آمادگي به دانش آموزان آموخته شود در غير اين صورت بخشي از فرايند ياددهي ، يادگيري دچار نقص خواهد شد (آموزش وپرورش بايد از خرد سالي شروع شود زيرا در اين مرحله اگر اموزش صورت گيرد پايدار تر خواهد بود)

از اين رو درک صحيح مکانيسم ها و عواملي که مي توانند باعث مشکلات دست خط شوند ضروري به نظر مي رسد در بسياري موارد ديده شده که مشکلات خوانايي دست خط بدون مداخلات در ماني بر طرف نمي گردد )

 

شرايط موثر بر بدخطي دانش آموزان

گانيه معتقد است که براي يادگيري دو دسته شرايط وجود دارد : شرايط دروني يادگيري و شرايط بيروني يادگيري . البته در بررسي علل بدخطي و بد آموزي خطي دانش آموزان دوره ي ابتدايي علاوه بر عوامل آموزشي و تربيتي و در حقيقت ، کار معلم ، که جزء شرايط بيروني هستند بايد شرايط دروني


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 17 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

خواهر و برادر

همه ي والدين اميدوارند كه فرزندانشان به يكديگر عشق ورزيده و احترام بگذارند، يا حداقل از آنها انتظار دارند كه همبازي خوبي براي يكديگر باشند و رفاقت و سازگاري داشته باشند. با وجود اين، سروصداها و برخوردهاي بين فرزندان تنشهاي زيادي در خانه ايجاد مي كند و پدرو مادر را درمانده مي سازد. اما چه كنيم تا فرزندانمان يكديگر را دوست بدارند، همان قدر كه ما دوستشان داريم ؟ و چگونه مي توان كمي صلح و آرامش به فضاي خانه هديه كرد ؟

 

نكات مهمي در باره روابط بين خواهرها و برادرها وجود دارد، ازجمله :

- هريك از فرزندان به طور طبيعي به خواهر يا برادر خود عشق مي ورزند. آنها مي خواهند كه دوست بدارند و دوست داشته شوند.

- همه فرزندان نيازمند توجه و آغوش گرم والدين خود هستند. توجه مستقيم و انديشيدن به نيازها و خواسته هاي آنان و در دسترس بودن والدين از مهمترين نيازهاي كودكان به شمارمي آيند.

- زماني كه والدين به نيازهاي مهم كودكان توجه نكنند، آنها به آسيب ديدگي روحي دچار مي شوند كه به صورت نااميدي و بي اعتنايي بروز مي كند.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 17 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

آموزش ریاضی به کودکان دبستانی

هدف اساسی هر نظام آموزشی این است که مهارت های لازم را به افراد ارائه کند تا بتوانند به عنوان عضوی مفید نقش موثری در جامعه ایفا کنند. با توجه به ویژگی های جامعه امروز ریاضیات در ارائه این مهارت ها سهم بسزایی دارد . چراکه ریاضیات با مشاهده ،سنجش ،محاسبه ،تحلیل ،استنباط ،قیاس ،اثبات و پیش بینی سروکار دارد و به عنوان یک نظام ارتباطی به ما کمک می کند تا فهم دقیق و درستی از الگوها و استدلال ، به دست آوریم.

امروزه هدف آموزش ریاضی در دوره ابتدایی به طور کلی تغییر کرده و دیگر بر یادگیری صرف چهار عمل اصلی تاکید نمی شود. زیرا ماشین حساب ها امروزه این کار را انجام می دهند. هم چنین روش های سنتی آموزش ریاضی نیز که روی تمرین و تکرار ،محاسبه و حفظ تاکید می کردند تا حدود زیادی دستخوش تغییر شده اند.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 11 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

بازی کودکان

 
 

 
 

بازی عبارت است از هرگونه فعالیت جسمی یا ذهنی هدفدار که به صورت فردی یا گروهی انجام شود و موجب کسب لذت و برآورده شدن نیازهای کودک گردد. کودکان، نقاط قوت و ضعف خود از جمله تمایل به فرمان دادن یا فرمان بردن، تهاجم یا تسلیم، اجتماعی بودن یا منزوی بودن و همچنین احساسات دوستانه یا خصمانه، افسردگی یا شادی، امیال و آرزوهای خود را از طریق بازی نشان می دهند. کودکان به بازیهای متفاوتی می پردازند که هر کدام از بازیها نشان دهنده یکی از احساسات آنها می باشد. کودکان برای بیان رفتارهای پرخاشگرانه خود به بازیهایی می پردازند که در آن بتوانند با حمله و تخریب پدیده های عادی و معنوی راهی برای بروز خشم خود پیدا کنند. همچنین برای بیان آرزوها و امیال خود به رویا و تخیل می پردازند و برای رسیدن به هرآنچه که آرزو دارند خود را با بازیهای تخیلی سرگرم می کنند و سرانجام برای ساخت و پیدا کردن نقش مورد علاقه خود به بازیهای تقلیدی می پردازند. در ادامه انواع بازی کودکان شرح داده می شوند.

 
 

 

بازی کودکان

 

 

انـــــواع بـــــازی کودکـــــان

 

 

 

بازیهای جسمی:

 

 

 

بازیهای جسمی از قدیمی ترین انواع بازیها هستند. کودک برای خارج ساختن نیرو ( انرژی ) اضافی بدن خود و یا رهایی از خمودگی و خستگی، اوقاتی را به بازیهای جسمی اختصاص می دهد. از مشخصات این بازی، نیاز به محیط مخصوص بازی و توان جسمی کودک در اجرای بازی است. بازیهای جسمی می توانند هم به صورت گروهی و هم به صورت انفرادی و یا ترکیبی از هر دوی آنها انجام گیرند.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 11 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد


 
کودک پیش دبستان: ازخط خطی کردن تا نوشتن جمله‌ها!
 

کودکان دردوران پیش از دبستان، همان قدر که وانمود می کنند می تواننند بخوانند، به نوشتن هم وانمود می کنند. آن ها اغلب نوشتن را با گذاشتن علامت هایی روی کاغذ آغاز می کنند. آن ها این علامت ها را نوشته می نامند. آن ها با خط خطی کردن کاغذ به شکل یک فهرست، کشیدن خطوط و دایره و پرکردن صفحات با علامت های مختلف، طرح هایی می کشند و آن را یکداستان می نامند.

در مهدکودک به تدریج اشکال هدف دارتر و شبیه تر به حروف واقعی می شوند و کمتر اتفاقی هستند. درپایان یک سال آموزشی در مهدکودک، بسیاری از کودکان می توانند اسم خود و جمله های ساده ای مانند "دوستت دارم" را بنویسند.
بچه ها بیشتر از علامت های نوشتاری در بازی های خیالی شان استفاده می کنند.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 11 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

  • قصه گویی و داستان خوانی اگر به روش درست انجام شود،‌کودک را به کتابخوانی علاقه مند خواهد کرد.
  • برای برنامه کتابخوانی روزانه کتا ب های مناسبی که کودکان از آن ها لذت ببرند،‌ برگزینید.
  • برای هر برنامه کتابخوانی فعالیت های گوناگون هنری همچون نقاشی و نمایش تدارک ببینید.
  •  كودكان در این دوره بسيار كنجكاو هستند و پیوسته می خواهند جهان پيرامون خود را کشف کنند. کتاب هایی برگزینید که به کنجکاوی آن ها پاسخ گوید.
  • كودك در مرحله سنی پيش‌دبستانی تخيل بسيار بالا‌يی داردو داستان‌های فانتزی را به سبب تخيل نيرومندی كه در آن‌ها به كار رفته، بسيار دوست دارد. برای پاسخ به این نیاز کودکان کتاب‌های تصويری تخیلی مناسبی را برای خواندن برگزینید.
  •  بخش بزرگی از کتاب های تصویری ویژه کودکان پیش دبستانی است. کتا ب های تصویری دارای گونه های مختلفی هستند. مربیان کودکستان ها باید همه ی این گونه ها را بشناسند و با شیوه ها ی سهیم شدن کتاب های تصویری با کودکان آشنا شوند.

نگارش در تاريخ شنبه 11 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

به نام خدا

داستان یک ضرب المثل:گر ملک اینست و همین روزگار                زین ده ویران دهمت صدهزار

روزی انوشیروان پادشاه ساسانی  همراه با وزیرش بزرگمهر حکیم،از کنار روستایی می گذشتند.خانه های روستا

خراب و ویران شده و مردمش آواره شده بودند.صدای آواز دو جغد به گوش شاه و وزیرش رسید.انوشیروان از بزرگمهر پرسید:« به نظر تو این دو جغد باهم چه می گویند؟»

بزرگمهر که همیشه می خواست شاه  را متوجه وظیفه و مسئولیت هایش نماید  از فرصت استفاده کرد و پاسخ داد:« پادشاها، یکی از این دوجغد دارد  دختر جغد دیگر را برای پسرش خواستگاری می کند.»

جغد

جغد

 

شاه خندید و گفت:«چه جالب!مگرجغدها هم شیربها و مهریه می گیرند و دخترشان را شوهر می دهند؟»

بزرگمهر پاسخ داد:« بله  این دوجغد هم دارند برسر شیربها چانه می زنند.»

شاه با کنجگاوی پرسید:« خوب چه می گویند؟»


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 11 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

تاب تاب تاب بازی
خدای من چه نازی
خدای خوب و دادار
خودت منو نگهدار
خدای مهربونم
با مادرم می خونم:

که این همه قشنگی

گل های ناز رنگی
خندیدن و محبت
سفره ی پر برکت
خورشید و ماه و شبنم
یا بارونای نم نم
هدیه ی تو به ماهاست
بودن تو چه زیباست

××××

مامان که نازنینه
فرشته ی زمینه
همش بوسم میکنه
گاهی لوسم میکنه
بهم میگه همیشه
خدا نخواد نمی شه!
میگه خدا می خنده

همیشه روی بنده
ما همه بنده هاتیم
تا همیشه باهاتیم
درست مثل اماما
علی حسین و زهرا
امام حسن و باقر
امام صادق شاکر
امام کاظم خندون
امام رضا- مهربون

امام جواد و هادی

با مهر خدادادی
امام عسکری ناز
مشغول راز و نیاز
با خدای مهربون
خدای هفت آسمون!
دخترک خوشگلم؟
گوش میدی جون دلم؟!
بعد امام عسکری
میشه امام آخری!
که آقای زمینه
نجیب و نازنینه
ما رو همه می شناسه
به دادمون می رسه
برا همه آدما
همش می کنه دعا
از طرف خدا جون
می شه مراقبمون
می دونی اسمش چیه/
اسمش امام مهدیه

اگه خدامون بخواد
قراره یک روز بیاد
بشه آقای همه
بخنده یک عالمه!
❤شکلکهــای جالـــب آرویــــن❤

نگارش در تاريخ شنبه 11 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

پازل حالات مختلف چهره

 

http://www.auntannie.com/FridayFun/MixandMatch/MMSet440.jpg

به راحت ترین و بی هزینه ترین روش


حالات مختلف چهره را به کودکان آموزش دهید.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 11 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد
نگارش در تاريخ پنج شنبه 9 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

زندگی مذهبی تابع آداب و ضوابطی است که کودک ازهمان دوران خردسالی باید بکوشد خود را با آن تطابق دهد. وقت شناسی ، انضباط  در کار، محکم کاری ، رعایت حقوق و حدود ، انس به کار ، میل به سحر خیزی ، علاقه به خواب و استراحت پس از نماز عشاء ، تقسیم اوقات شبانه روز به ساعات کار و معاشرت و استراحت و ده ها مسئله از این قبیل در دوران کودکی باید سر و سامان پیدا کنند...

روش هایی برای مذهبی بار آوردن کودکان

همچنین حد حیا و شرم برای کودک باید روشن شود از آن جهت که بسیاری از حُجب و حیاها ابلهانه و خطرآفرین است. و یا احتیاط های آلوده ی وسواسی سبب ویرانگری هایی در آینده خواهد شد.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ پنج شنبه 9 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

بهار www.5dabestani.mihanblog.com

واحد کار آشنایی با فصل بهار

اهداف:

1- آشنایی با فصل بهار به عنوان فصل رویش و تحول در طبیعت و مقایسه آن با سایر فصول

2- آشنایی با میوه ها و گلهای بهاری

3- پروژه شناخت فواید خورشید و تاثیر آن در طبیعت

4- چگونگی تشکیل آب رودخانه ها و دریاها

5- پروژه باغبانی و توجه به گلها و گیاهان


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ پنج شنبه 9 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

خلاقیت بزرگترین و اثر گذار ترین قسمت از وجود هر انسان است که خدا در وجودش قرار داده است. رشد و تکامل جوامع زائیده انسان های خلاق جهان در طول تاریخ می باشد. خلاقیت عرصه گسترده ای دارد. از ساده ترین نقاشی گرفته تا ماهواره های پیش رفته ای که به فضا پرتاب می شوند. خلاقیت برآیند فرآیندهای ذهنی و شخصیتی فرد بوده و به تولیدات و آثاری منجر می شود که نو و بدیع بوده، خاصیتی متکامل داشته و با واقعیتها، منطبق بوده و در غایت به سود جامعه بشری هستند.

 

خلاق پرورشش دهید...


البته خلاقیت گاه گسترش خلاقیت های گذشتگان است و گاه فی البداهه



ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ پنج شنبه 9 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

دخالت در صفحه نقاشی بچه‌های کم‌ سن که به تکنیک اشراف چندانی ندارند، اشتباه است اما در مورد بچه‌های دبستانی بیشترین کمک والدین در زمینه انتخاب موضوع است. موضوع باید توجه بچه را جلب کند، باید به کودکشان اجازه دهند ذهنیت خود را بر کاغذ پیاده کنند.در مقاله ی بعد با طرح مباحثی چون : "چگونگی آگاهی والدین از استعداد کودکان" ،
" تعریف بچه ها از نقاشی " و غیره ،  به ادامه ی این گفتگو خواهیم پرداخت

koodak

«همه صفحه را رنگ کنید، شهری بکشید


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 6 خرداد 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

تغذیه کودکان,کودک بد غذا,بد غذایی در کودکان

 

 چگونه می توانم فرزندم را به خوردن سبزیجات علاقه مند کنم؟
خانم اسدی می پرسد:"دختر من از خوردن سبزیجات اجتناب می کند. چگونه می توانم مطمئن شوم او به اندازه ی کافی مواد مغذی دریافت می کند؟"
برای ساخت یک الگوی خوب، از خودتان شروع کنید و یک رژیم مغذی و پر از سبزیجات و میوه ها را برای خود مهیا کنید. بعضی از سبزیجات مانند هویج و یا کدوی سبز را خرد کنید و داخل غذاها، کلوچه ها، پنکیک ها و یا سوس های خانگی بریزید. سبزیجات را با چیزهایی که فرزندتان می پسندد تزیین کنید. مثلا به کلم بروکلی پنیر بزنید و یا کرفس را با کره ی بادام زمینی سرو کنید.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 27 ارديبهشت 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

سه ماهيدر آبگير كوچكي ، سه ماهي زندگي مي كردند . ماهي سبز ،  زرنگ و باهوش بود ، ماهي نارنجي ، هوش كمتري داشت و ماهي قرمز ، كودن و كم عقل بود .

يك روز دو ماهيگير از كنار آبگير عبور كردند و قرار گذاشتند كه تور خود را بياورند تا ماهيها را بگيرند .

 سه ماهي حرفهاي ماهيگيران را شنيدند .

ماهي سبز ، كه زرنگ و باهوش بود بدون اينكه وقت را از دست بدهد از راه باريكي كه آبگير را به جوي آبي وصل مي كرد ، فرار كرد .

    

 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 27 ارديبهشت 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

شعر روزهای هفته

هفت تا پرنده با هم تو لونه ای نشستند

مثل روزهای هفته هر یک به رنگی هستند

شنبه به رنگ پائیز همیشه زرد رنگه

یکشنبه رنگ سبزه مثل چمن قشنگه

دوشنبه نارنجیه رنگ قشنگ خورشید

سه شنبه ها بنفشه گل بنفشه خندید

چهارشنبه آبی رنگه به رنگ آب دریا

پنج شنبه رنگ نیلی چون آسمان شبها

جمعه به رنگ قرمز رنگ گلای زیبا

شادی کننید بخندید بازی کنید بچه ها

 

نگارش در تاريخ جمعه 27 ارديبهشت 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد
نگارش در تاريخ جمعه 27 ارديبهشت 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

مشخصات كلي

تاريخ : 20/9/88  عنوان كتاب : رنگ آميزي و طاحي با شعر ميوه ها       موضوع درس : انواع ميوه و شكل و رنگ

تعداد فراگيران : 10 نفر               تعداد گروه ها : 2 گروه 5 نفره                 مدت جلسه : 35 دقيقه

طراح : زينب مراد با راهنمايي استاد سيد حشمت اله مرتضوي زاده   منبع :‌ راهنماي تدريس نوشته ، سيد حشمت اله مرتضوي زاده   تهران :‌ انتشارات عابد

وقت و زمان

 

هدف كلي

كودكان را با انواع ميوه و شكل و رنگ آنها آشنا كنيم .

عنوان هاي فرعي

1- انواع ميوه ها                     2- شكل ميوه ها         3- رنگ هر ميوه

هدف هاي جزيي

كودكان در فرايند آموزش و تدريس مربي :

1- با مفهوم ميوه ها آشنا شوند .                                        2- شكل و رسم كردن آنها را ياد بگيرند.

3- رنگ هر ميوه را بدانند .                                              4- خاصيت هر ميوه را بفهمند .

هدف هاي رفتاري

كودكان پس از پايان آموزش و تدريس مربي بتوانند در كلاسي درس :

1- پنج مورد از انواع ميوه ها را نام ببرند ؟                  2- شكل سه تا از ميوه ها را رسم كنند ؟

3- دو تا از ميوه ها را به درستي رنگ بزنند ؟            4- خواص دو ميوه را بگويند ؟

روش هاي تدريس

1- استفاده از كارت هاي تصويري

2- استفاده از شكل عروسكي ميوه ها

3- استفاده از ميوه واقعي `

رسانه هاي آموزشي

1- كارت هاي ميوه


ادامه مطلب...

صفحه قبل 1 ... 10 11 12 13 14 ... 26 صفحه بعد