بنفشه
کودکان نوآموزان مربیان پیش دبستانی
نگارش در تاريخ دو شنبه 12 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 متاسفانه پرخاشگري به عنوان يك آسيب اخلاقي امروز در سطح جامعه و خانواده به شدت ديده مي شود، فلذا شناخت علل و راههاي درمان آن مي تواند مفيد باشد.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، پرخاشگري به عنوان يك آسيب اخلاقي اگر كنترل نشود مي تواند عواقب زيانباري داشته باشد. اما بد نيست اول بدانيم دقيقا پرخاشگري چيست. بعضي پرخاشگري را رفتاري مي دانند كه به ديگران آسيب مي رساند، يا بالقوه مي تواند آسيب برساند. پرخاشگري ممكن است بدني باشد، مانند لگد زدن و گاز گرفتن و يا لفظي مانند فرياد زدن و رنجاندن. طبق يك تعريف ديگر، پرخاشگري رفتاري است كه به قصد آزار كسي يا آسيب رساندن به چيزي ابراز مي شود.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 12 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 مطالب جالب

 علت یک سوم از سرطان ها خورشید است .

 شنوایی زنان قوی تر از مردان است .

 مردان در مقایسه با زنان میتوانند حروف ریزتری را بخوانند .

 به ازای هر فرد در جهان یک میلیون مورچه وجود دارد

 از لحاظ فیزکی شما هیچ وقت نمیتوانید آرنج خود را بلیسید .

هر 13 دقیقه یک کتاب جدید در آمریکا منتشر میشود !


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 12 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 " رنگ خداست وچه رنگی بهتر از رنگ خدا و ما او را می پرستیم. "

 

سوره بقره آیه 138

قصه هایی که خدا می گفت آبی بودند، آبی ارغوانی. قصه های خدا ما را یاد آسمان می انداختند، یاد آسمان و دریا. یاد لبخندهایی که آبی بودند، یاد بادهایی که روی عرشه می وزیدند و یاد اتفاق هایی که آرام می افتادند.

شعرهایی که خدا یادمان می داد سبز بودند، سبز چمنی. شعرهای خدا مارا یاد درختان می انداختند. یاد درختان و بهار. یاد نگاه هایی که سبز بودند و یاد روزهایی که مثل نسیم، آرام می وزیدند و در تقویم ما جا می شدند.

دست های خدا پر از قصه و شعر بود. قصه ها وشعرهایی که همرنگ دنیای ما بود. اصلا انگار تکه ای از ما بود. قصه ها و شعرهایی که در آن ها رنگین کمان بود و روحمان را رنگ می کرد.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 12 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 كودكان نیازمند محیط هایی هستند كه بتواند به قابلیت های عاطفی و اجتماعی آنان غنا بخشیده و آنها را تقویت نماید. ركن اساسی آموزش كودك در این دوره، مربیان هستند، مربیانی آگاه و توانمند كه كودك را دوست دارند. مربی پیش دبستانی باید به این باور رسیده باشد كه می تواند در كنار خانواده، بخشی از مسئولیت آموزش كودك را برعهده بگیرد. همچنین طراحی فضای فیزیكی مراكز پیش دبستانی باید به گونه ای باشد كه برای كودك مطلوب، شادی بخش و برخوردار از حداقل امكانات لازم باشد. باید وسایل و ابزار، متناسب با سن كودك و قابلیت های او فراهم آید. بازی كار كودك است؛ آموزش هایی كه در مراكز پیش دبستانی به كودكان داده می شوند، زمینه ی رشد، یادگیری مفاهیم ریاضی، استدلال كردن، خواندن و نوشتن و زبان آموزی را به شكل غیرمستقیم فراهم می كنند. محور اصلی در این آموزش ها بازی است. بازی كار كودك است. بنابراین باید آن را با ارزش، مثبت و برای كودك ارزشمند تلقی كرد. با فراهم كردن شرایط مناسب این امكان برای كودك مهیا می شود.
مشاركت والدین در كنار مربی نقش مهمی در 
آموزش كودك دارد، با توجه به این كه سابقا ورود كودكان به دوره ی یپیش دبستانی اجباری نبود؛ والدین هنگام ورود كودكان به مدرسه دچار مشكلات عدیده ای می شدند كه خوشبختانه با پررنگ شدن نقش مركز پیش دبستانی، والدین به این باور رسیده اند كه ورود كودك به دوره ی پیش دبستانی نه تنها مفید، بلكه ضروری است.البته طبق قانون، تنها گذراندن دوره هایابتدایی و راهنماییاجباری است، اما با توجه به اثرات مثبتی كه دوره ی 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ یک شنبه 11 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

اسباب بازی های علمی برای این گروه سنی، دنیایی از علم هستند. اینگونه اسباب بازی ها این شانس را به کودک می دهند که دنیای اطراف را کشف کرده و دامنه دانستنی های خود را افزایش دهند. اما متاسفانه والدین هنگام انتخاب اسباب بازی، کمتر به دنبال خرید اینگونه اسباب بازی ها هستند.

پازل ها و بازی های حل مسئله:

امروزه پازلها و بازیهای حل مسئله در اشکال و ابعاد مختلف به وفور در بازار یافت می شوند. کیفیت و طراحی آنها نیز روز به روز بهتر و متنوع تر می شود. پازلها با توجه به ماهیتی که دارند قدرت تمرکز، تفکر خلاق و منطقی را در کودکان افزایش داده و کودکان را وادار به تفکر می کنند. کودک با تمرکز بر روی پازل به راحتی قطعه ها را جابجا کرده و آنرا حل می کند


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ یک شنبه 11 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 پرخاشگری در میان کودکان پیش‌دبستانی بیشتر در میان پسران دیده می شود و با افزایش سن، شدیدتر می شود.

این تحقیق که از سوی پژوهشگران اسپانیایی صورت گرفته است به روشنی اهمیت اولین مراحل رشد را در گسترش نشانه‌های اختلالات روان شناسی نشان می دهد. این مطالعه، وجود پرخاشگری میان کودکان پیش‌دبستانی را در رابطه با همسالان و همین‌طور وابستگی میزان آن به سن و جنس تایید می کند.

 نتایج این تحقیق که به تازگی در مجله اسپانیایی روان شناسی به چاپ رسیده است نشان می دهد که پرخاشگری بیش تر در میان پسران دیده می شود و با افزایش سن، بیش تر می شود. ماریا کلاستره ژانه، یکی از مولفان این مقاله و پژوهشگر دانشگاه بارسلونا می افزاید: «همیشه رفتارهای پرخاشگرانه نشانه اختلالات رفتاری نیست، اما رفتارهای تهاجمی تند و مداوم، برابر با احتمال بالاتر رویداد اختلالات رفتاری یا رفتارهای جنایتکارانه هستند». این پژوهش با مطالعه بر روی ۱۱۰۴ کودک در نواحی شهری و روستایی اسپانیا به منظور کشف اولین نشانه‌های اختلالات مختلف روانی صورت گرفته است.
مطالعات قبلی روشن کرده است که ۱% کودکان پیش دبستانی در اسپانیا، نشانه‌هایی از افسردگی عمده را بروز می دهند. برخلاف باور عمومی، بسیاری از این نشانه‌ها در سنین بسیار پایین آغاز می شود. طبق نظر روان‌شناسان، مسئله از آنجا آغاز می شود که عموم مردم از اهمیت بسیار بالای چنین نشانه‌هایی در کودکان و تشخیص آن غافل هستند. دکتر ژانه می افزاید: «اگر ما بتوانیم در این سنین کاری انجام دهیم، ممکن است بتوان از مشکلات جدی‌تر آینده جلوگیری کرد».

 منبع

http://www.sciencedaily.com

نگارش در تاريخ یک شنبه 11 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 سوال کردن یکی از قوی ترین ابزارهای تفکر عاقلانه و منطقی است، بنابراین با توجه به نقش بنیادی تفکر می توان دریافت، سوال کردن در هر زمینه ای شاه کلید موفقیت، خوشبختی و سعادت انسان است.

 

در اهمیت پرسشگری، ارسطو معتقد است چون یکی از پایه های عقلانیت، پرسشگری است، پس انسان به اندازه ای که پرسش، نقد و شک می کند خردمند است. کارکرد اساسی سوال کردن تا حدی است که یکی از ویژگی های انسان از همان نوزادی، حس کنجکاوی و پرسش است اما به جای رشد و تقویت آن، این حس عمیق و روشنگرانه به دلیل تربیت نادرست، بی حوصلگی و نداشتن حس مسوولیت در مقابل فرزندان از همان کودکی سرکوب می شود.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ یک شنبه 11 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 : اگر مجبورید یک حرف را چندین مرتبه برای فرزند پیش دبستانی خود تکرار کنید تا گوش کند، این مطلب را مطالعه  کنید. عده ای از پدر و مادرها وقتی می بینند فرزند کوچکشان به حرفهای آنها در لباس پوشیدن یا در جمع کردن وسایلش و … توجهی نمی کند و به تماشای تلویزیون یا بازی ادامه می دهد دائم صدایش می کنند و فریاد می کشند. آنها فکر می کنند که هر چه بیشتر حرفشان را تکرار کنند ، فرزندشان سریع تر گوش می دهد. در حقیقت، قضیه بر عکس است. به طور معمول اگر قبل از انجام کاری گفته خود را ۴ ، ۵ یا ۶ مرتبه تکرار کنید، بچه می آموزد که نباید گوش دهد.  بچه ها زرنگتر از آن هستند که ما فکرش را می کنیم. آنها ارزش زمانی که برای اولین مرتبه او را صدا می کنید و زمانی که واقعاً با او کار دارید را می دانند و احتمالاً از ۵ یا ۱۰ دقیقه اضافی استفاده کرده و به بازی خود ادامه می دهند.


ادامه مطلب...

صفحه قبل 1 ... 91 92 93 94 95 ... 99 صفحه بعد